Πέμπτη, 20 Σεπτεμβρίου 2012

Η ΧΕΛΩΝΑ

Την αφόρμηση του πρώτου μας project για το νέο σχολικό έτος αποτέλεσε ένα χελωνάκι που έφερε στην τάξη μας μια μαθήτρια.
Το χελωνάκι της Ευαγγελίας

ΣΧΕΔΙΑΣΗ- ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ PROJECT

Τι γνωρίζουμε για τις χελώνες:
(Στο τέλος του project κάναμε αξιολόγηση και οι μαθητές κατάλαβαν πως οι χελώνες δεν σκαρφαλώνουν στα δέντρα)

Τι θέλουμε να μάθουμε για τις χελώνες:


    ΧΩΡΙΣΜΟΣ ΣΕ ΟΜΑΔΕΣ: 
    Οι μαθητές χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες: Την κόκκινη, τη μπλε και την κίτρινη. Καθεμία ομάδα ανέλαβε να βρει και να φέρει πληροφορίες (εγκυκλοπαίδεια, διαδίκτυο, βιβλία του δημοτικού) για τη ζωή της χελώνας. Η πρώτη ομάδα έφερε πληροφορίες για την τροφή της, η δεύτερη για τους εχθρούς της και η τρίτη για την ώρα της ημέρας που ψάχνει για τροφή.
  • Μάθαμε πληροφορίες για τη ζωή της χελώνας:







Η χελώνα είναι κλεισμένη μέσα σε ένα σκληρό καβούκι. Έξω από αυτό βγαίνουν μόνο τα πόδια, η ουρά και το κεφάλι της.  Έχει μικρά μάτια. Τα πόδια της είναι κοντά, σκεπάζονται από μικρά λέπια, ενώ έχουν σκληρά νύχια. Είναι αργοκίνητη. Ζει στο δάσος. Τρώει χόρτα, λαχανικά, σκουλήκια, έντομα. Το χειμώνα πέφτει σε χειμερία νάρκη. γεννάει αβγά. Οι χελώνες που βγαίνουν από τα αβγά δε γνωρίζουν ποτέ τη μαμά τους, γιατί φεύγει αμέσως μόλις τα γεννήσει. Είναι ωφέλιμη για τον άνθρωπο, γιατί τρώει τα έντομα. Εχθροί της είναι η γάτα, ο λύκος, η αλεπού, ο αετός. τη σώζει το καβούκι της.

  • Χρησιμοποιήσαμε μεγεθυντικό φακό για να δούμε τα νύχια στα πόδια της.
















  • Παραμύθι: Ο λαγός και η χελώνα (από τους μύθους του Αισώπου)
Διαβάσαμε το παραμύθι και σχολιάσαμε τη συμπεριφορά των δύο ηρώων: την υπομονή της χελώνας και τον εγωισμό και την έπαρση του λαγού.
  • Ζωγραφίσαμε μια σκηνή από το παραμύθι.
  • Μύθος του Αισώπου "Η χελώνα που ήθελε να πετάξει" σε μορφή ποιήματος

    Μες στην αυλή ενός σπιτιού κάποια χελώνα ζούσε,
    που να πετάξει σαν πουλί πολύ επιθυμούσε.
    Πάνω στη γη υπέφερε που ήταν καρφωμένη,
    και το βαρύ καβούκι της έσερνε η καημένη.

    Τις πάπιες ζήλευε πολύ, που αν ήθελαν πετούσαν
    κι έτσι τον κόσμο της αυλής από ψηλά κοιτούσαν.
    Έτσι, λοιπόν, παράπονα τους έκανε μια μέρα
    φτερά ας είχε η φτωχή να βγει λίγο πιο πέρα.

    Δυο πάπιες τη λυπήθηκαν κι είπαν να τη βοηθήσουν
    το πρόβλημά της σκέφτηκαν προσωρινά να λύσουν.
    Έτσι ένα ξύλο κράτησαν η καθεμιά απ' την άκρη
    μαζί τους να την πάρουνε λίγη χαρά για να βρει.

    Να το δαγκώσει ζήτησαν το ξύλο από τη μέση,
    να μην τ' αφήσει όμως ποτέ, από ψηλά μην πέσει.
    Ανέβηκαν στον ουρανό και η φτωχή χελώνα
    σαν μαγεμένη έβλεπε την όμορφη εικόνα!!!

    Μες στην ψυχή της έβλεπε πως ήτανε εντάξει,
    γιατί τ'  όνειρο μιας ζωής ήτανε να πετάξει.
    Όμως φαντάστηκε η κουτή το ξύλο αν δεν κρατούσε
    ότι θα' τανε δυνατό μόνη της να πετούσε.

    Κι έτσι το ξύλο άφησε που κράταγε στο στόμα.
    Με φόρα κάτω έπεσε, τσακίστηκε στο χώμα.
    Το κάθε πλάσμα εδώ στη γη είναι αποφασισμένο,
    όπως το έπλασε ο θεός να ζει ευτυχισμένο.

    Το παραπάνω παραμύθι μας διδάσκει ότι το κάθε πλάσμα πρέπει να είναι ευχαριστημένο με τη μορφή που του έδωσε ο θεός και να μη ζηλεύει τα άλλα πλάσματα. Οι μαθητές ανέφεραν και το μύθο του Δαίδαλου και του Ίκαρου που συζητήσαμε πέρυσι, τονίζοντας όμως πως εκείνοι ήθελαν να ξεφύγουν από το Μίνωα που τους είχε φυλακίσει.
  • Μάθαμε παρομοιώσεις και τις δραματοποιήσαμε:
    "Ελεύθερος σαν πουλί"
    "Γρήγορος σαν λαγός"
    "Αργός σαν χελώνα"
  • Κάναμε αγώνες δρόμου τρέχοντας αρχικά σαν χελώνες και έπειτα σαν λαγοί.
  • Μάθαμε ένα αίνιγμα:
    "Σιγανή και σιωπηλή,
    το σαμάρι κουβαλεί.
    Τι είναι; Η χελώνα.
  • Παρακολουθήσαμε την ταινία  "Οι περιπέτειες του Σάμμυ"


    Από την πρώτη στιγμή της ζωής του, ο Σάμμυ έρχεται αντιμέτωπος με τον κίνδυνο και πολύ σύντομα ανακαλύπτει ότι η ζωή δεν είναι ένας ωκεανός ηρεμίας και γαλήνης. Πρέπει να μάθει να επιζεί, προκειμένου να καταφέρει να επιστρέψει μια μέρα στην ίδια παραλία όπου γεννήθηκε.
    Αυτή είναι η μοίρα του ως χελώνα. Ο Σάμμυ όμως, έχει σκληρό καβούκι, δυνατά κι ευκίνητα πτερύγια και μια ιδιαίτερη αγάπη για την περιπέτεια! Κατά τη διάρκεια του απίστευτου ταξιδιού του, σε θάλασσες ζεστές και παγωμένες, θα κάνει φίλους, θα συναντήσει ανθρώπους και θα προβληματιστεί για την υγεία του πλανήτη.









  • Μάθαμε το πράσινο χρώμα
  • Φτιάξαμε χελωνάκια με πλαστελίνη
  • Φύλλο εργασίας με λαβύρινθο:
    Βοηθήσαμε το χελωνάκι να φτάσει στο τέρμα, προσέχοντας να μην ξυπνήσει το λαγό.
  • Παίζουμε παιχνίδι στον Η/Υ:
    Στον τόμο 10 της Kidipedia με θέμα τα ζώα του δάσους φτιάχνουμε παζλ της χελώνας.
    (Τόμος 10- χειμερία νάρκη- παζλ-χελώνα)










Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...