Παρασκευή, 23 Νοεμβρίου 2012

ΜΑΓΝΗΤΙΣΜΟΣ

Μαθησιακή περιοχή: Φυσικές επιστήμες
Ενότητα: Έννοιες και φαινόμενα από το φυσικό κόσμο
Περιεχόμενο: Μαγνητισμός    
Στόχος:  
  1. Να προκληθεί η περιέργεια των μαθητών και να ικανοποιηθεί η ανάγκη τους για δράση και πειραματισμό
  2. Να αντιληφθούν ορισμένες χαρακτηριστικές ιδιότητες των μαγνητών
  3. Να μάθουν να διατυπώνουν υποθέσεις, να κάνουν πειράματα και να καταλήγουν σε συμπεράσματα.


  • Στην αρχή
    παρουσιάσαμε στα παιδιά τρεις μαγνήτες με διαφορετικό σχήμα (έναν πεταλοειδή, ένα ραβδόμορφο και ένα κυκλικό) και ρωτήσαμε αν γνωρίζουν τι είδους αντικείμενα είναι αυτά, αν τα έχουν ξαναδεί και αν γνωρίζουν τι μπορούν να κάνουν.
  • Στη συνέχεια χωριστήκαμε σε τρεις ομάδες των τεσσάρων ατόμων, κάθεμιά από τις οποίες πήρε έναν μαγνήτη και έψαξε μέσα στην τάξη μας να βρει ποιά αντικείμενα έλκει ο μαγνήτης και ποιά όχι.
  • Ακούσαμε τις παρατηρήσεις και τις διαπιστώσεις των μαθητών μετά την εξερεύνησή τους και μιλήσαμε για τις ιδιότητες του μαγνήτη, την έλξη και την άπωση. Οι μαθητές περιεργάστηκαν τους μαγνήτες και τράβηξαν με αυτούς συνδετήρες και διπλόκαρφα.


  • Καταγράψαμε σε πίνακα ποιά υλικά έλκει ο μαγνήτης και ποιά όχι.
    Στην αρχή διατυπώσαμε τις υποθέσεις, στη συνέχεια κάναμε τη δοκιμή και στο τέλος καταγράψαμε τα αποτελέσματα. 


  •  Συζητήσαμε για τη χρήση των μαγνητών στην καθημερινή ζωή.
    Γνωρίζετε ότι οι μαγνήτες κρατούν την πόρτα του ψυγείου κλειστή.
    Γνωρίζετε ότι οι μαγνήτες στερεώνουν το κούμπωμα στις τσάντες χειρός;
    Γνωρίζετε ότι οι μαγνήτες χρησιμοποιούνται για ανύψωση αυτοκινήτων σε μια μάντρα για ανακύκλωση;
    Γνωρίζετε ότι οι γερανοί με γιγαντιαίους μαγνήτες χρησιμοποιούνται για να βγάλουν και να πάρουν τα μέταλλα από τις χωματερές;
    (http://ekfe-ilioup.att.sch.gr/images/files/pdf/askiseis/nipiaexperiments.pdf, Από την ιστοσελίδα του ΕΚΦΕ Ηλιούπολης)

  •   Παίξαμε στον πίνακα με τα μαγνητικά γράμματα που έχουμε στην τάξη μας.

  •  Πείραμα: Ποιός μαγνήτης είναι ο πιο δυνατός;
Αρχικά οι μαθητές κάνουν υποθέσεις για το ποιος από τους τρεις μαγνήτες είναι ο πιο δυνατός. Στη συνέχεια τοποθετούμε τους μαγνήτες στην άκρη ενός τραπεζιού και τοποθετούμε στην άκρη τους συνδετήρες. Ο μαγνήτης που καταφέρνει να κρατήσει περισσότερους συνδετήρες είναι ο νικητής.


  • Κάναμε ένα πείραμα: Δημιουργήσαμε μαγνήτη
    Ο μαγνητισμός είναι μια ιδιότητα που μπορεί να περάσει από μαγνήτες σε άλλα υλικά, ώστε να γίνουν και αυτά μαγνήτες.
    Η εκπαιδευτικός χρησιμοποιεί έναν ραβδόμορφοο μαγνήτη. Κρατά μια βελόνα ή καρφίτσα και τη σέρνει απαλά 30 φορές πάνω στο μαγνήτη, προς την ίδια κατεύθυνση. Δοκιμάζει τη βελόνα και οι μαθητές παρατηρούν πως "μεταμορφώθηκε" και αυτή σε μαγνήτη.
    Στη συνέχεια οι μαθητές επανέλαβαν το πείραμα χρησιμοποιώντας, όμως αντί για βελόνα, συνδετήρες. (http://ekfe-ilioup.att.sch.gr/images/files/pdf/askiseis/nipiaexperiments.pdf, Από την ιστοσελίδα του ΕΚΦΕ Ηλιούπολης)



  •   Με τη βοήθεια του μαγνήτη μετακινήσαμε αντικείμενα.
  •   Ψυχοκινητικό παιχνίδι: Οι πόλοι του μαγνήτη

    Τα παιδιά γίνονται βόρειοι και νότιοι πόλοι μαγνητών φορώντας στο κεφάλι τους κόκκινο ή μπλε στεφάνι. . Κινούνται στην τάξη με τη μουσική και χωρίς να ακουμπούν τα παιδιά τους ίδιου χρώματος το ένα το άλλο. Όταν η μουσική σταματά κάθε παιδί έλκεται από ένα άλλο με αντίθετο πόλο.
  • Παίξαμε στην Kidipedia.


  • Παρακολουθήσαμε ένα επεισόδιο του Mickey όπου χρησιμοποιεί έναν μαγνήτη για να τραβήξει την πανοπλία του. 


  • Επειδή πλησίαζε η γιορτή του Πολυτεχνείου διαβάσαμε την Ντενεκεδούπολη και συζητήσαμε για τον Λαδένιο και τον μαγνήτη, με τον οποίο επιχείρησαν τα ντενεκεδάκια να τον απομακρύνουν από την πόλη τους. 




Ευχαριστούμε πολύ το Δημοτικό Σχολείο Νεάπολης, που μας δάνεισε τους μαγνήτες του !

Για να μας ακολουθήσετε στο facebook ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

Για να μας ακολουθήσετε στο pinterest ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ




Τρίτη, 13 Νοεμβρίου 2012

ΗΛΕΚΤΡΙΣΜΟΣ





Μαθησιακή περιοχή:   Φυσικές επιστήμες
Ενότητα:                      Έννοιες και φαινόμενα από το φυσικό κόσμο
    Περιεχόμενο:              Ηλεκτρισμός
    Στόχοι:
  1. Να γνωρίσουν τον ηλεκτρισμό μέσα από διάφορες δραστηριότητες, καθώς και το στατικό ηλεκτρισμό, την έλξη και την άπωση. 
  2. Να εκφράσουν τις ιδέες τους για τον ηλεκτρισμό και  να τις διαπραγματεύονται με τους άλλους.





Δραστηριότητες:
  • Συζήτηση: Τα νήπια απάντησαν σε ανοιχτές ερωτήσεις της εκπαιδευτικού σχετικά με τις ιδέες τους για τον ηλεκτρισμό (το ρεύμα είναι φωτιά, μας καίει τα χέρια, το φτιάχνει ο ηλεκτρολόγος, βρίσκεται μέσα στη λάμπα, την τηλεόραση και τον υπολογιστή, μας προκαλεί ηλεκτροπληξία).




  •  Ένα παιδικό φωτιστικό διηγείται στο κουκλοθέατρο της τάξης μας μια μικρή ιστορία:" Απόψε το βράδυ, εκεί που κοιμόμουνα, με ξύπνησε μια μεγάλη φασαρία που γινόταν μέσα στο καλώδιό μου..." (την ιστορία θα βρείτε στο βιβλίο της Αγγ. Θάνου "Πειράματα στο νηπιαγωγείο", εκδ. Καστανιώτη).







  • Παρακολουθήσαμε στον υπολογιστή την ιστορίες- παιχνίδια για
    την ηλεκτρική ενέργεια, τις συσκευές που την χρησιμοποιούν, τα υλικά που επιτρέπουν στο ρεύμα να περάσει, την εξοικονόμησή της, την ασφάλειά μας. 
        Τα παιχνίδια που θα βρείτε στις παρακάτω σελίδες
        https://www.eon-uk.com/EnergyExperience/127.htm
        https://www.eon-uk.com/EnergyExperience/141.htm
        https://www.eon-uk.com/EnergyExperience/136.htm
        https://www.eon-uk.com/EnergyExperience/143.htm
        https://www.eon-uk.com/EnergyExperience/137.htm
        προέρχονται από το ιστολόγιο της συναδέλφου Β. Μαλέα "Το πιο ωραίο σχολείο είναι το      
        νηπιαγωγείο" που βρίσκεται στην παρακάτω σελίδα:
        http://topiooraiosxoleioeinaitonipiagvgeio.blogspot.gr/



Κανόνες ασφαλείας


Προσοχή ρεύμα !!!


Μιλήσαμε για την εξοικονόμηση της ενέργειας
  • Κάναμε πειράματα
    (
    Θα βρείτε αυτά και πολλά άλλα πειράματα στην ιστοσελίδα του ΕΚΦΕ Ηλιούπολης
    http://ekfe-ilioup.att.sch.gr/images/files/pdf/askiseis/nipiaexperiments.pdf).






  1. Πείραμα με μπαλόνι
    Φουσκώσαμε το μπαλόνι και το δέσαμε, έτσι ώστε να μην διαφεύγει ο αέρας. Πήραμε το μπαλόνι και το τρίψαμε στο κεφάλι μας περίπου δέκα φορές. Τέλος το κρατήσαμε κοντά στα μαλλιά για ένα λεπτό και μετά το αφήσαμε. Το μπαλόνι είχε κολλήσει.
    Σημ.: το πείραμα πέτυχε μόνο με τα μακριά μαλλιά των κοριτσιών. Τα αγόρια θα χρειαστεί να τρίψουν το μπαλόνι σε ένα  μάλλινο πουλόβερ.
    Τι συμβαίνει; όταν το μπαλόνι και οι τρίχες τρίβονται, αποκτούν το καθένα ένα διαφορετικό είδος ηλεκτρικού φορτίου με αποτέλεσμα να έλκουν το ένα το άλλο.
  2. Πείραμα κάμψης νερού
    Περάσαμε μια πλαστική χτένα περίπου δέκα φορές από τα μαλλιά μας. Ανοίξαμε την βρύση λίγο ώστε η ροή να είναι αργή και σταθερή. Πλησιάσαμε τη χτένα παράλληλα με τη ροή του νερού και χωρίς να ακουμπάμε το νερό και διαπιστώσαμε πως το νερό κάμπτεται  προς τη χτένα. Τι συμβαίνει; Η χτένα έχει φορτιστεί και τραβά πάνω της το νερό, που είναι ου΄δετρα φορτισμένο.
  3. Σηκώνοντας χαρτάκια: Κόψαμε μικρά χαρτάκια από χαρτί υγείας. Περάσαμε την πλαστική χτένα περίπου δέκα φορές μέσα από τα μαλλιά μας. Κρατήσαμε τη χτένα πάνω από τα χαρτάκια και παρατηρήσαμε πως η χτένα τραβούσε τα χαρτιά ψηλά.


  •  Παίξαμε με τις μπαταρίες, είδαμε τον θετικό και αρνητικό πόλο, παρακολουθήσαμε ένα βίντεο για το πώς κατασκευάζονται και παρατηρήσαμε ότι κάποιες από τις μπαταρίες είχαν χαλάσει και βγήκαν τα υγρά τους.
     Κάναμε ασκήσεις μαθηματικών:
    Ταξινομήσαμε τις μπαταρίες σε χοντρές, μεσαίες και λεπτές

  Κάναμε αντιστοιχίσεις 
και μετρήσαμε τις μπαταρίες.


  • Ομαδική εργασία με θέμα τον ηλεκτρισμό









  • Θεατρικό παιχνίδι: Κάποια παιδιά σχηματίζουν το ηλεκτρικό ρεύμα (πρωτόνια, νετρόνια, ηλεκτρόνια) και τα υπόλοιπα τις συσκευές..... (θα βρείτε τη δραστηριότητα στο "Πειράματα στο νηπιαγωγείο" της Αγγ. Θάνου)
  • Ζωγραφίσαμε την ηλεκτρική ενέργεια
  • Παιχνίδια στην kidipedia.







  • Ακούσαμε το τραγούδι "Το καρότο κι η αγκινάρα". Η διακοπή του ρεύματος λόγω απεργίας της ΔΕΗ θα επιτρέψει στα δυο ζαρζαβατικά να σωθούν από την κατσαρόλα της νοικοκυράς και να ζήσουν τον έρωτά τους.


  • Από τα Παραμυθοτράγουδα του Γ. Ζουγανέλη.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...