Τετάρτη, 26 Φεβρουαρίου 2014

ΗΡΑΚΛΗΣ      
Με αφορμή ένα βιβλίο στη γωνιά της βιβλιοθήκης, που αναφέρονταν στους άθλους του Ηρακλή, αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με αυτόν τον ήρωα της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας, αναπτύσσοντας ένα σχέδιο εργασίας.

Σκοπός: Να αναπτύξουν ενδιαφέρον για την ελληνική μυθολογία
Στόχοι:  Να γνωρίσουν τη ζωή και τους άθλους του Ηρακλή
             Να αντιληφθούν τη διαφορά του ιστορικού γεγονότος από το  μύθο.
             Να έρθουν σε επαφή με τον γεωγραφικό χάρτη.
             Να αναπτύξουν ενδιαφέρον για ιστορικά γεγονότα, προβλήματα και διλήμματα ανθρώπων διαφορετικών εποχών.
             Να εκφραστούν δημιουργικά μέσα από διάφορες δραστηριότητες.
           
                                                                                             


  • Γνώσεις και πρότερες ιδέες των μαθητών: Αρχικά καταγράψαμε τι γνωρίζουν τα παιδιά για το θέμα κάνοντας εννοιολογική χαρτογράφηση




  • Διαβάσαμε βιβλία για τη ζωή  του Ηρακλή και παρατηρήσαμε τις εικόνες.
    Μάθαμε για την καταγωγή του, τον αδελφό του, την οικογένειά του, τις προσπάθειες της Ήρας να τον βλάψει.
  • Διαβάσαμε βιβλία για τους 12 άθλους.

    Απαντήσαμε σε ερωτήσεις, όπως:
    Ποιός ήταν ο Ηρακλής;
    Πότε και που έζησε;
    Πιστεύετε πως η ιστορία με τον Ηρακλή είναι αληθινή;
    Υπάρχουν άλλα τέτοια κείμενα που δεν είναι πραγματικές ιστορίες; (παραμύθια)
  • Μιλήσαμε για τους θεούς της αρχαίας Ελλάδας που συναντήσαμε, τα σύμβολά τους, την ιδιότητά τους και λύσαμε αινίγματα σχετικά μ' αυτούς. (Δίας, Ήρα, Αθηνά, Άρτεμη, Ερμής, Άρης, Πλούτωνας)
  • Συμπληρώσαμε φύλλο εργασίας, στο οποίο μετρήσαμε τα κεφάλια της Λερναίας Ύδρας.
  • Οι αρχαίοι Έλληνες συνήθιζαν να διακοσμούν τα αγγεία τους με σκηνές από τη μυθολογία, γι' αυτό οι μαθητές ζωγράφισαν πάνω στο δικό τους αγγείο μια σκηνή από τον αγαπημένο τους άθλο.
 




 




  • Καταγράψαμε ποιος είναι ο αγαπημένος άθλος των μαθητών βάζοντας ένα σημαδάκι δίπλα στην εικόνα που προτιμάμε.
  • Δραματοποιήσαμε τον αγαπημένο μας μύθο, το λιοντάρι της Νεμέας.
  • Ποιά όπλα χρησιμοποίησε σε κάθε περίπτωση ο Ηρακλής και πότε νίκησε με την εξυπνάδα του;
  • Εντοπίσαμε στον χάρτη τις περιοχές όπου διαδραματίστηκαν οι άθλοι και τοποθετήσαμε τις αντίστοιχες εικόνες. Παρατηρήσαμε πως οι περισσότεροι άθλοι διαδραματίστηκαν στην Πελοπόννησο. 
 

  • Παίξαμε παντομίμα, με την οποία μαντεύαμε ποιό θεό ή ποιο ζώο παρίστανε ο μαθητής.
  • Κατασκευάσαμε στεφανάκια για να γίνουμε στυμφαλίδες όρνιθες. (Η δραστηριότητα αυτή προέρχεται από το ιστολόγιο του 2ου Νηπ. Καστοριάς.)

  • Κάναμε γλωσσικές ασκήσεις: Γράψαμε προτάσεις, τις κόψαμε σε λέξεις και οι μαθητές τις έβαλαν στη σωστή σειρά και τις διάβασαν.
  • Ασκήσεις φωνολογικής επίγνωσης με φωνούλες, ( "Η" όπως Ηρακλής, "Λ" όπως λιοντάρι, κ.α.)
  • Ερμηνεία των μύθων και εκφράσεις.
    1) Ο άθλος του καθαρισμού του στάβλου του Αυγεία έχει άμεση σχέση με τις προσπάθειες των ανθρώπων να χρησιμοποιήσουν τα νερά των ποταμών για να καλυτερέψουν τη ζωή τους. Τότε έκαναν τα πρώτα αρδευτικά, έφτιαξαν φράγματα, ένωσαν ποτάμια κ.α. Όταν αργότερα οι άνθρωποι ξέχασαν ποιοι ξεκίνησαν τα έργα αυτά, τα απέδωσαν σε έναν ήρωα, τον Ηρακλή.
    2) Ο Κέρβερος ήταν ένα φοβερό σκυλί με τρία κεφάλια. Σήμερα όταν αποκαλούμε κάποιον "Κέρβερο" εννοούμε ότι είναι αυστηρός φύλακας.
    3) Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι οι Στυμφαλίδες όρνιθες ήταν κουνούπια από τα έλη της περιοχής, που προκαλούσαν πυρετούς και σκορπούσαν τον θάνατο. Το γεγονός ότι ο Ηρακλής κατάφερε να εξαφανίσει τις Στυμφαλίδες όρνιθες δείχνει ότι και οι άνθρωποι την εποχή εκείνη κατάφεραν  να αποξηράνουν τα έλη και να απαλλαγούν από τα κουνούπια.
    4) Τα χρυσά μήλα των Εσπερίδων αναφέρονται στα εσπεριδοειδή. 
  • Παιχνίδια στην Kidepedia, τόμος 15 μυθολογία.
  • Πίνακας ζωγραφικής : "Ο Ηρακλής και το λιοντάρι της Νεμέας" του Απόστολου Κυρίτση





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...